سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت
سرخط خبرها

حامد کرزی: گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید هرچه زودتر آغاز شود

  • کد خبر: ۱۹۷۲۲۵
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
حامد کرزی: گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید هرچه زودتر آغاز شود
حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با یک رسانه‌ ژاپنی گفته است که جامعه‌ جهانی نباید به‌دنبال کنار زدن طالبان از قدرت از طریق زور باشد، بلکه از گفت‌وگوی «همه‌جانبه و بین‌الافغانی» برای تغییر سیاست‌های این گروه حمایت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان به رسانه «کیودو نیوز» ژاپن که امروز سه‌شنبه ۷ آذر منتشر شد گفته است که درگیری اوضاع را بدتر از امروز خواهد کرد.

کرزی افزوده است: ما خواهان فروپاشی رژیم یا انشعاب آن نیستیم. ما به اندازه‌ کافی (تجربه‌) آن را در افغانستان داشته‌ایم. ما خواهان بهبود در سیاست هستیم. ما می‌خواهیم که همه‌ افغان‌ها برای ساختن آینده گرد هم آیند.

رییس‌جمهور پیشین افغانستان گفته است که گفتگو‌های بین‌الافغانی باید با حضور همه‌ گروه‌های قومی هرچه زودتر آغاز شود.

کرزی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است که نسبت به احتمال موافقت طالبان برای تقسیم قدرت با سایر جناح‌ها بدبین نیست، زیرا او معتقد است که افغانستان «به اندازه‌ی کافی بزرگ» است که بتواند همه‌ی گروه‌های خود را جای دهد.

او گفته است: ما باید ترتیبی بدهیم که به موجب آن هر دو طرف، طالبان و دیگر افغان‌ها درک کنند که کشور به اندازه‌ کافی برای همه بزرگ است. منظورم از نظر سیاسی و اقتصادی است.

اجازه‌ آموزش به دختران می‌تواند گامی برای مشروعیت باشد

کرزی در این گفتگو تأکید کرده است که طالبان باید فورا به دختران اجازه‌ آموزش دهند و این می‌تواند گامی برای تبدیل شدن طالبان به دولت «مشروع» و «به رسمیت شناخته‌شدن» باشد. طالبان تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم و کار زنان را منع کرده‌اند. به‌رغم تأکید کشور‌ها و سازمان‌های جهانی، طالبان تاکنون از تصمیم‌شان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

با این حال کرزی گفته است که اکثریت طالبان با آموزش دختران موافق هستند.

مذاکرات دوحه برای صلح نبود

کرزی با نگاهی به روند ۲۰ ساله‌ی بازسازی و دموکراسی‌سازی به رهبری ایالات متحده و متحدانش در افغانستان گفته است که از ۲۰۰۱ تا بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱، دست‌آورد‌ها و اشتباهات زیادی از سوی جامعه‌ی جهانی و افغان‌ها انجام شده است.

او درباره‌ شکست دموکراسی در افغانستان گفته است که مردم عادی این کشور دموکراسی را پذیرفتند، اما این یک سوءمدیریت از سوی دولت وقت و جامعه‌ی جهانی بود که به‌گفته‌ او، منجر به فروپاشی دموکراسی شد.

رییس‌جمهور پیشین همچنین توافق دوحه بین ایالات متحده و طالبان را بزرگ‌ترین دلیل فروپاشی دولت قبلی عنوان کرده است.

کرزی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند که ایالات متحده به طالبان چراغ سبز نشان داده است تا کشور را با زور تصرف کنند -کاری که این گروه در آگست ۲۰۲۱ انجام دادند- پاسخ داد: «این اتفاق افتاد.»

وی از پرداختن به جزئیات خودداری کرده اما گفته است: تصور این است که روند دوحه برای صلح نبوده است. مردم افغانستان اکنون به این باور دارند.

منبع: اطلاعات روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->